Groep 1
Op deze pagina vindt u alle rekenspellen voor groep 1.

Tussen kinderen in groep 1 zijn grote verschillen: het ene kind kan al tellen en heeft al geleerd hoe met een dobbelsteen om te gaan. Andere kinderen hebben nog nooit een spelletje gespeeld.
Ook verschillen ze in het kunnen onthouden van spelregels en in de mate waarin ze zich kunnen concentreren op een spelletje. Dit zijn voorbeelden van executieve vaardigheden die nog maar net in ontwikkeling zijn bij deze jonge kinderen.

Kinderen in groep 1 zullen vaak nog begeleid moeten worden in het spelen. Daarvoor kunt u ook best leerlingen uit groep 4 of hoger (en ook de zwakkere rekenaars uit deze groepen) vragen. Zij leren op hun manier dan weer van het spel en het doet hun zelfvertrouwen ook goed.

De rekenspelletjes die voor gemiddelde leerlingen in groep 1 geschikt zijn, hebben hele eenvoudige spelregels en duren niet lang.

NB  Jonge kinderen in groep 1 met een ontwikkelingsvoorsprong zijn al vaak wel in staat om aan puzzels te werken waarin gevraagd wordt om logisch te denken en te redeneren. In de spellenlijst zijn deze spellen voorzien van een '+', zoals Halli Galli.


TitelOnderwerpGroepenReken-
domein*
Drempels**
undefined
Alle tien gezien!
Getallenrij en getalsymbolen van 1 t/m 101+, 2, 3
G0A
undefined
Boefjesrace
1, 2G0A
undefinedGrabbelenKoppelen van dobbelsteenpatronen aan de getallen t/m 6
1+, 2, 3
G0A
undefinedGrote boevenrace

1, 2, 3
G0A
undefinedHaaibaai:
Tel tot en met 10


1, 2
G0A
undefinedHaaibaai:
Tel tot en met 20


1, 2, 3
G0B
undefinedHalli Galli [<5]
Splitsen van 5 in verschillende hoeveelheden1+, 2, 3
G0A
undefinedHide and seek - Piraten
Ruimtelijk redeneren: verschuiven en bedekken in het platte vlak
1+, 2, 3, 4, 5, 6
M, L
--
undefinedMuizenraceTellen tot en met 6 en vergelijken van groepjes1, 2
G0A
undefinedRupsenspelTellen en vergelijken van hoeveelheden t/m 6.1, 2
G0A
undefinedRush Hour
Ruimtelijk redeneren: verplaatsen van objecten op een rooster en blokkades oplossen
1+, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSET junior
Onderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon; zoeken van verschillen en overeenkomsten
1+, 2, 3
M, L
--
undefinedSMART car
Ruimtelijk redeneren: bouwen met blokken volgens voorbeelden
1, 2, 3
M, L
--
undefinedSpeedcups
Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren en richting
1, 2, 3M--
undefinedSpeedcups 2
Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren, positie en richting1+, 2, 3, 4
M--
undefinedStippen-rijtje [<10]
Volgorde van hoeveelheden van 1 t/m 10 oefenen1, 2, 3
G
0A
undefinedVlotte geesten
Ruimtelijk redeneren: onderscheiden van voorwerpen op verschillen en overeenkomsten
1+, 2, 3, 4
M, L
--
undefinedWelke hoort erbij?
Ruimtelijk redeneren: herkennen, benoemen en vergelijken van meetkundige basisvormen1, 2, 3
M--
undefinedWie het meeste gooit!
Vergelijken en tellen van hoeveelheden tot en met 121, 2, 3
G1A

* Domeinen: G = Getalbegrip, B = Bewerkingen, M = Meetkunde, L = Logisch denken/redeneren; zie toelichting
** Drempels: 0 t/m 5; zie toelichting