Groep 3
Op deze pagina vindt u alle rekenspellen voor groep 3.

In groep 3 starten de kinderen op de meeste scholen met een rekenmethode. De methode biedt elke dag een rekenles vol activiteiten. Hiermee wordt alle rekenstof die belangrijk is in groep 3 aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan het leren tellen (getalbegrip) en voor het eerst maken van 'echte sommetjes' (bewerkingen), maar ook aan allerlei activiteiten rond ruimtelijke oriƫntatie en meetkunde.

Er zijn veel rekenspellen die goed aansluiten bij de leerstof uit de rekenmethode in groep 3. Ze zijn in te zetten om het inzicht te ondersteunen maar ook als extra oefening. Daarnaast biedt de website ook spellen op het domein 'logisch denken en redeneren'. Dit is een domein dat erg belangrijk is voor het leren rekenen, maar dat minder in rekenmethodes aan de orde komt. Sommige spellen zijn dus ook een verrijking van de rekenles.

Ook voor (hoog)begaafde leerlingen die de rekenstof in de lessen al snel begrijpen, bieden spellen uit groep 3, maar ook uit de hogere leerjaren een extra uitdaging zodat zij eveneens meer kunnen leren.

Voor zwakkere rekenaars in groep 3 kan ook gekeken worden bij de spellen van groep 2.

Bekijk verder ook eens de verschillende drempelspellen. Met deze spellen werken de kinderen extra aan basisvaardigheden die ze nodig hebben voor het verdere rekenen.


TitelOnderwerpGroepenReken-
domein*
Drempels**
undefined
Alle tien gezien!
Getallenrij en getalsymbolen van 1 t/m 101+, 2, 3G0A
undefinedBetoverd doolhof
Ruimtelijk redeneren en strategisch spelen: handige routes zoeken en maken
2, 3, 4, 5
M, L
--
undefinedCatch! 1 [<20]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 202, 3, 4
G
0B
undefinedDaVinci code
Redeneren over en strategisch spelen met de getallen t/m 11
2+, 3, 4, 5
G, L
0A
undefinedDichtste erbij [<20]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 20 en hierbij redeneren3, 4
G0B
undefinedDuo Tien!
Memoriseren van de splitsingen van 102+, 3, 4
G, B
1C
undefinedEurospel [<20]
Handig rekenen met geld t/m 20 euro3, 4
B, L
--
undefinedGetallen-rijtje [<10]
Oefenen van de volgorde van de getallen t/m 102, 3G0A
undefinedGrabbelenKoppelen van dobbelsteenpatronen aan de getallen t/m 6
1+, 2, 3G0A
undefinedGranny Apples
Handig optellen van hele en halve appels en hierbij redeneren
2+, 3, 4, 5
G, B, L
--
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 5

Memoriseren van optellingen onder 53, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 5
Memoriseren van aftrekkingen onder 5
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 10

Memoriseren van optellingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B
1B
undefinedHaaibaai: leegMemoriseren van eigen moeilijke sommen
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHaasje over: Aftrekken onder 10
Automatiseren en memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaasje over: leegAutomatiseren en memoriseren van eigen moeilijke sommen3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHalli Galli [<5]
Splitsen van 5 in verschillende hoeveelheden1+, 2, 3G0A
undefinedHebbes!Redeneren over getallen t/m 202, 3, 4
G
0B
undefinedHide and seek - Piraten
Ruimtelijk redeneren: verschuiven en bedekken in het platte vlak
1+, 2, 3, 4, 5, 6
M, L
--
undefinedJoppen:
Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 103, 4, 5, 6, 7, 8
B, L
1B
undefinedMake 7
Handig bij elkaar tellen van 1, 2 en 3 tot samen 7
2+, 3, 4
B, L
--
undefinedMancalaTellen onder 10, strategisch spelen en redeneren
3, 4, 5, 6, 7, 8
G, L
--
undefinedPentagoRuimtelijk redeneren: vier op een rij
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedQuartoRuimtelijk redeneren, onderscheiden van kenmerken en strategisch spelen
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8M, L
--
undefinedQwirkleVormen en kleuren bij elkaar zoeken op basis van verschillen en overeenkomsten; strategisch spelen
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRegenwormen junior
Koppelen van hoeveelheden aan getallen en de getallenrij t/m 9
2, 3, 4
G, L
0B
undefinedRinks en Lechts
Redeneren over links en rechts vanuit verschillende standpunten
2+, 3, 4, 5, 6
M, L
--
undefinedRondje Rekenspel tot 20
Vergroten van inzicht in getallen t/m 20
2, 3, 4
G, B, L
0B
undefinedRupsenraceHandig tellen en strategisch spelen met de getallen 4, 5, 6 en 7
2, 3, 4
G, L
0A
undefinedRush Hour
Ruimtelijk redeneren: verplaatsen van objecten op een rooster en blokkades oplossen
1+, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSET junior
Onderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon; zoeken van verschillen en overeenkomsten
1+, 2, 3M, L
--
undefinedSETOnderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon; zoeken van verschillen en overeenkomsten; logisch redeneren
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSMART car
Ruimtelijk redeneren: bouwen met blokken volgens voorbeelden
1, 2, 3
M, L
--
undefinedSpaarspel [<100]
Wisselen en bundelen van geld op basis van de tienstructuur3, 4, 5
G
4
undefinedSpeedcups
Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren en richting
1, 2, 3M--
undefinedSpeedcups 2
Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren, positie en richting1+, 2, 3, 4
M--
undefinedStippen-rijtje [<10]
Volgorde van hoeveelheden van 1 t/m 10 oefenen1, 2, 3G
0A
undefinedTake it easy
Handig optellen en vermenigvuldigen onder 150; strategisch spelen
3, 4, 5, 6
B, L
--
undefinedThinkfunRuimtelijk redeneren met vormen en figuren
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedUpturnVergelijken en ordenen van getallen t/m 100.
3, 4, 5
G4
undefinedVier op een rij: Optellen onder 10
Automatiseren en strategisch spelen: optellingen onder 10
2+, 3, 4
B1A
undefinedVlotte geesten
Ruimtelijk redeneren: onderscheiden van voorwerpen op verschillen en overeenkomsten
1+, 2, 3, 4
M, L
--
undefinedWelke hoort erbij?
Ruimtelijk redeneren: herkennen, benoemen en vergelijken van meetkundige basisvormen1, 2, 3M--
undefinedWie het meeste gooit!
Vergelijken en tellen van hoeveelheden tot en met 121, 2, 3G1A
undefinedWie is het?
Onderscheiden van overeenkomsten en verschillen van kenmerken; logisch redeneren
2+, 3, 4, 5,
M, L
--

* Domeinen: G = Getalbegrip, B = Bewerkingen, M = Meetkunde, L = Logisch denken/redeneren; zie toelichting
** Drempels: 0 t/m 5; zie toelichting