Groep 4
Op deze pagina vindt u alle rekenspellen voor groep 4.

In groep 4 ligt bij het leren rekenen de nadruk vooral op getalbegrip en bewerkingen in het getallengebied tot 100. Juist hiervoor zijn er veel spellen op de markt. Het gaat dan vooral om het speels oefenen en rekenen met getallen, maar niet in een schoolse context met rijtjes. Rekenen is onderdeel van het spel. Denk bijvoorbeeld aan het snel opleggen van het grootste getal, of zoeken naar getallen in je hand die samen 100 zijn.

Verder zijn er veel spellen geschikt voor groep 4 op het gebied van logisch denken en redeneren, maar waarin meetkunde ook een belangrijke rol speelt. Deze spellen kunnen op verschillende manieren worden gebruikt: soms ter vervanging van rijtjes, soms als extra oefening voor zwakkere rekenaars (op de momenten waarop de methode die stof niet meer aanbiedt).

Voor (hoog)begaafde leerlingen zijn er verschillende spellen die blijven uitdagen en waarin ze, ook na het keer op keer spelen, nog steeds beter kunnen worden. Laat hen echter ook spellen uit een leerjaar hoger uitproberen!

Dan is er een groep rekenspellen, die het leren van de basisvaardigheden extra ondersteunen en stimuleren. Deze drempelspellen kunnen kinderen op school, maar juist ook thuis samen met (groot)ouders, broertjes en zusjes spelen. De spellen zijn eenvoudig in spelregels, duren niet lang en zijn erg effectief.


TitelOnderwerpGroepenReken-
domein*
Drempels**
undefinedAlles of Niets
Handig optellen van 5 getallen van 0 t/m 11; redeneren en strategisch spelen
4, 5, 6, 7, 8
G, B
--
undefinedBetoverd doolhof
Ruimtelijk redeneren en strategisch spelen: handige routes zoeken en maken
2, 3, 4, 5
M, L
--
undefinedCanadees rekenen: Optellen over de 10
Automatiseren en strategisch spelen: optelling over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3A
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (1)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 5
4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (2)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd
4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A, 5B
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (3)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedCatch! 1 [<20]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 202, 3, 4G
0B
undefinedCatch! 2 [<1000]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 10004, 5, 6
G
--
undefinedDaVinci code
Redeneren over en strategisch spelen met de getallen t/m 11
2+, 3, 4, 5
G, L
0A
undefinedDichtste erbij [<20]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 20 en hierbij redeneren3, 4G0B
undefinedDobbeldraai: Optellen over de 10
Automatiseren en strategisch spelen: optellingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3A
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (1)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 54, 5, 6, 7, 8
B, L
5A
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (2)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A, 5B
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (3)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedDuo Tien!
Memoriseren van de splitsingen van 102+, 3, 4G, B
1C
undefinedEurospel [<20]
Handig rekenen met geld t/m 20 euro3, 4B, L
--
undefinedGeheim getal
Getallen zoeken op basis van tientallige structuur en de volgorde in de telrij
4, 5, 6, 7, 8
G, L
4A
undefinedGranny Apples
Handig optellen van hele en halve appels en hierbij redeneren
2+, 3, 4, 5
G, B, L
--
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 5

Memoriseren van optellingen onder 53, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 5
Memoriseren van aftrekkingen onder 5
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 10

Memoriseren van optellingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B
1B
undefinedHaaibaai: Aftrekken over de 10Memoriseren van aftrekkingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B3B
undefinedHaaibaai: Optellen over de 10
Memoriseren van de moeilijkere optellingen over de 10 4, 5, 6, 7, 8
B3A
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (1)
Memoriseren: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 5
4, 5 , 6, 7 8
B5A
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (2)
Memoriseren: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd4, 5, 6, 7, 8
B5A, 5B
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (3)
Memoriseren: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B5B
undefinedHaaibaai: leegMemoriseren van eigen moeilijke sommen
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHaasje over: Aftrekken onder 10
Automatiseren en memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaasje over: leegAutomatiseren en memoriseren van eigen moeilijke sommen3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHebbes!Redeneren over getallen t/m 202, 3, 4G
0B
undefinedHide and seek - Piraten
Ruimtelijk redeneren: verschuiven en bedekken in het platte vlak
1+, 2, 3, 4, 5, 6
M, L
--
undefinedIsis en Osiris
Handig rekenen met 1, 2, 3, 4 ook net onder nul
4, 5, 6, 7, 8
B
--
undefinedJippenMemoriseren van de moeilijkere vermenigvuldigingen4, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedJoppen:
Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 103, 4, 5, 6, 7, 8
B, L
1B
undefinedJoppen:
Aftrekken over de 10

Memoriseren van de aftrekkingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3B
undefinedKhetRuimtelijk en logisch redeneren en strategisch spelen met speelstukken in het platte vlak
4, 5, 6, 7, 8
M--
undefinedMake 7
Handig bij elkaar tellen van 1, 2 en 3 tot samen 7
2+, 3, 4B, L
--
undefinedMancalaTellen onder 10, strategisch spelen en redeneren
3, 4, 5, 6, 7, 8
G, L
--
undefinedMax 10!

2, 3, 4
G1C (1A, 1B)
undefinedNumbers League
Handig, flexibel rekenen en strategisch spelen met getallen tussen 2 en 26
4, 5, 6, 7, 8
B--
undefinedOshiRuimtelijk en logisch redeneren en strategisch spelen met speelstukken in het platte vlak
4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedPentagoRuimtelijk redeneren: vier op een rij
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedQuartoRuimtelijk redeneren, onderscheiden van kenmerken en strategisch spelen
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8M, L
--
undefinedQwirkleVormen en kleuren bij elkaar zoeken op basis van verschillen en overeenkomsten; strategisch spelen
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRedeneerspellenRuimtelijk redeneren over richting, vorm en positie van speelstukken
4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRegenwormen junior
Koppelen van hoeveelheden aan getallen en de getallenrij t/m 9
2, 3, 4G, L
0B
undefinedRegenwormen
Handig rekenen (optellen, vermenigvuldigen) en strategisch spelen onder 36
4, 5, 6
G4
undefinedRinks en Lechts
Redeneren over links en rechts vanuit verschillende standpunten
2+, 3, 4, 5, 6
M, L
--
undefinedRondje Rekenspel tot 20
Vergroten van inzicht in getallen t/m 20
2, 3, 4G, B, L
0B
undefinedRupsenraceHandig tellen en strategisch spelen met de getallen 4, 5, 6 en 7
2, 3, 4G, L
0A
undefinedRush Hour
Ruimtelijk redeneren: verplaatsen van objecten op een rooster en blokkades oplossen
1+, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSETOnderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon; zoeken van verschillen en overeenkomsten; logisch redeneren
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSpaarspel [20]

2, 3, 4
G0B
undefinedSpaarspel [<100]
Wisselen en bundelen van geld op basis van de tienstructuur3, 4, 5
G
4
undefinedSpeedcups 2
Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren, positie en richting1+, 2, 3, 4
M--
undefinedTake 5! [<104]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 104 en hierbij strategisch spelen4, 5, 6, 7
G--
undefinedTake it easy
Handig optellen en vermenigvuldigen onder 150; strategisch spelen
3, 4, 5, 6
B, L
--
undefinedThinkfunRuimtelijk redeneren met vormen en figuren
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedUpturnVergelijken en ordenen van getallen t/m 100.
3, 4, 5
G4
undefinedVier op een rij: Optellen onder 10
Automatiseren en strategisch spelen: optellingen onder 10
2+, 3, 4B1A
undefinedVlotte geesten
Ruimtelijk redeneren: onderscheiden van voorwerpen op verschillen en overeenkomsten
1+, 2, 3, 4M, L
--
undefinedWie is het?
Onderscheiden van overeenkomsten en verschillen van kenmerken; logisch redeneren
2+, 3, 4, 5,
M, L
--

* Domeinen: G = Getalbegrip, B = Bewerkingen, M = Meetkunde, L = Logisch denken/redeneren; zie toelichting
** Drempels: 0 t/m 5; zie toelichting