Groep 6
Op deze pagina vindt u alle rekenspellen voor groep 6.

Voor kinderen in groep 6 zijn veel rekenspellen die we beschrijven geschikt. Zie bijvoorbeeld de spellen op het gebied van getalbegrip. Daarentegen verschillen kinderen ook erg van niveau en zijn sommige spellen voor de betere rekenaars niet meer zo interessant en zijn voor zwakkere rekenaars ook spellen juist heel geschikt die qua leerstof bij groep 4 en 5 passen.

Welk spel is wanneer geschikt?
undefinedKinderen in groep 6 kunnen al meer zelf een keus maken uit de spellen. Samen met de leraar kunnen ze kijken wat hun leerdoelen zijn en uitzoeken welke rekenspellen daar mede aan kunnen bijdragen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het leren en onderhouden van de basisvaardigheden: dat kan met de drempelspellen. Juist omdat bewerkingen als optellen en aftrekken onder 20 en de tafels in de rekenmethode geen aandacht meer krijgen, is het des te belangrijk dat de kinderen zichzelf hierop blijven monitoren. Dat kunnen ze samen doen, door samen te kijken welke sommen ieder al kent of nog moet leren (zie foto). Volgens een stappenplan kunnen ze dan ieder of samen spellen kiezen die passen bij hun doelen.

Bedenk dat kinderen hun vaardigheden hierbij ook goed kunnen onderhouden, door leerlingen uit lagere leerjaren te begeleiden (tutorleren): die leerlingen oefenen en de kinderen uit groep 6 controleren, maar onderhouden tegelijk hun eigen kennis!

Daarnaast biedt de site veel spellen op het gebied van meetkunde (vooral ruimtelijk inzicht) en logisch denken en redeneren.


TitelOnderwerpGroepenReken-
domein*
Drempels**
undefinedAlles of Niets
Handig optellen van 5 getallen van 0 t/m 11; redeneren en strategisch spelen
4, 5, 6, 7, 8
G, B
--
undefinedCanadees rekenen: Optellen over de 10
Automatiseren en strategisch spelen: optelling over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3A
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (1)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 5
4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (2)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd
4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A, 5B
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (3)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedCatch! 2 [<1000]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 10004, 5, 6G
--
undefinedDobbeldraai: Optellen over de 10
Automatiseren en strategisch spelen: optellingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3A
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (1)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 54, 5, 6, 7, 8
B, L
5A
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (2)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A, 5B
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (3)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedGeheim getal
Getallen zoeken op basis van tientallige structuur en de volgorde in de telrij
4, 5, 6, 7, 8
G, L
4A
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 5

Memoriseren van optellingen onder 53, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 5
Memoriseren van aftrekkingen onder 5
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 10

Memoriseren van optellingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B
1B
undefinedHaaibaai: Aftrekken over de 10Memoriseren van aftrekkingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B3B
undefinedHaaibaai: Optellen over de 10
Memoriseren van de moeilijkere optellingen over de 10 4, 5, 6, 7, 8
B3A
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (1)
Memoriseren: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 5
4, 5 ,6, 7 8
B5A
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (2)
Memoriseren: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd4, 5, 6, 7, 8
B5A, 5B
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (3)
Memoriseren: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B5B
undefinedHaaibaai: leegMemoriseren van eigen moeilijke sommen
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHaasje over: Aftrekken onder 10
Automatiseren en memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaasje over: Aftrekken over de 10Automatiseren en memoriseren van de aftrekkingen over de 104, 5, 6, 7, 8
B3B
undefinedHaasje over: Optellen over de 10Automatiseren en memoriseren van de optellingen over de 104, 5, 6, 7, 8
B3A
undefinedHaasje over: leegAutomatiseren en memoriseren van eigen moeilijke sommen3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHide and seek - Piraten
Ruimtelijk redeneren: verschuiven en bedekken in het platte vlak
1+, 2, 3, 4, 5, 6
M, L
--
undefinedIsis en Osiris
Handig rekenen met 1, 2, 3, 4 ook net onder nul
4, 5, 6, 7, 8
B
--
undefinedJippenMemoriseren van de moeilijkere vermenigvuldigingen4, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedJoppen:
Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 103, 4, 5, 6, 7, 8
B, L
1B
undefinedJoppen:
Aftrekken over de 10

Memoriseren van de aftrekkingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3B
undefinedKhetRuimtelijk en logisch redeneren en strategisch spelen met speelstukken in het platte vlak
4, 5, 6, 7, 8
M--
undefinedKoehandelHandig rekenen en redeneren met ronde getallen onder 1000
5, 6, 7, 8
G, B
--
undefinedKommastraatjeVergelijken en ordenen van kommagetallen6, 7, 8
G, L
--
undefinedMancalaTellen onder 10, strategisch spelen en redeneren
3, 4, 5, 6, 7, 8
G, L
--
undefinedNumbers League
Handig, flexibel rekenen en strategisch spelen met getallen tussen 2 en 26
4, 5, 6, 7, 8
B--
undefinedOshiRuimtelijk en logisch redeneren en strategisch spelen met speelstukken in het platte vlak
4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedPentagoRuimtelijk redeneren: vier op een rij
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedQuartoRuimtelijk redeneren, onderscheiden van kenmerken en strategisch spelen
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8M, L
--
undefinedQwirkleVormen en kleuren bij elkaar zoeken op basis van verschillen en overeenkomsten; strategisch spelen
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRedeneerspellenRuimtelijk redeneren over richting, vorm en positie van speelstukken
4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRegenwormen
Handig rekenen (optellen, vermenigvuldigen) en strategisch spelen onder 36
4, 5, 6G4
undefinedRinks en Lechts
Redeneren over links en rechts vanuit verschillende standpunten
2+, 3, 4, 5, 6M, L
--
undefinedRush Hour
Ruimtelijk redeneren: verplaatsen van objecten op een rooster en blokkades oplossen
1+, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSETOnderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon; zoeken van verschillen en overeenkomsten; logisch redeneren
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedTake 5! [<104]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 104 en hierbij strategisch spelen4, 5, 6, 7
G--
undefinedTake it easy
Handig optellen en vermenigvuldigen onder 150; strategisch spelen
3, 4, 5, 6B, L
--
undefinedThinkfunRuimtelijk redeneren met vormen en figuren
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--

* Domeinen: G = Getalbegrip, B = Bewerkingen, M = Meetkunde, L = Logisch denken/redeneren; zie toelichting
** Drempels: 0 t/m 5; zie toelichting