Groep 7
Op deze pagina vindt u alle rekenspellen voor groep 7.

undefinedIn groep 7 krijgen de leerlingen veel leerstof op het gebied van breuken, procenten en verhoudingen. Voor velen geen eenvoudige leerstof. Voor deze rekendomeinen hebben we nog geen spellen kunnen vinden, behalve de spellen die mogelijk zijn met Rondje rekenspel: Breuken en kommagetallen. Met de kaarten uit dit spel zijn verschillende spelvarianten op meerdere niveaus mogelijk. Het gaat dan voornamelijk om het verdiepen van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van getalbegrip.

Daarnaast kunnen de kinderen met een spel als Geheim getal zelf hun niveau en het getallengebied kiezen en dit zelfs spelen met negatieve getallen.

Voor kinderen in groep 7 zijn verder spellen waarin logisch denken en redeneren gevraagd wordt erg interessant, als ze zichzelf steeds weer kunnen verbeteren en slimmere strategie├źn kunnen ontdekken. Goed ook voor hun wiskundige ontwikkeling.

Omdat de leerlingen steeds meer rekenprocedures leren die ze met grotere getallen moeten uitvoeren (waaronder cijferen) is het voor hen essentieel dat ze de basisvaardigheden goed beheersen, en dus ook blijven onderhouden. Ze kunnen daar zelf een grote verantwoordelijkheid in dragen. Met de drempelspellen kunnen ze hun basiskennis op een speelse manier vergroten of vasthouden. Met name als ze weten waarom deze kennis zo belangrijk is, neemt hun betrokkenheid en motivatie toe en ook hun eigenaarschap.

Kies voor zwakkere rekenaars uit groep 7 ook uit de lijst van groep 5 en 6. De spellen benadrukken niet dat ze bezig zijn met leerstof uit eerdere leerjaren, maar geven wel meer kans op succeservaring.


TitelOnderwerpGroepenReken-
domein*
Drempels**
undefinedAlles of Niets
Handig optellen van 5 getallen van 0 t/m 11; redeneren en strategisch spelen
4, 5, 6, 7, 8
G, B
--
undefinedCanadees rekenen: Optellen over de 10
Automatiseren en strategisch spelen: optelling over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3A
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (1)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 5
4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (2)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd
4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A, 5B
undefinedCanadees rekenen: Vermenigvuldigen (3)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedDobbeldraai: Optellen over de 10
Automatiseren en strategisch spelen: optellingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3A
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (1)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 54, 5, 6, 7, 8
B, L
5A
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (2)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd4, 5, 6, 7, 8
B, L
5A, 5B
undefinedDobbeldraai: Vermenigvuldigen (3)
Automatiseren en strategisch spelen: vermenigvuldigen: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedGeheim getal
Getallen zoeken op basis van tientallige structuur en de volgorde in de telrij
4, 5, 6, 7, 8
G, L
4A
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 5

Memoriseren van optellingen onder 53, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 5
Memoriseren van aftrekkingen onder 5
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaaibaai:
Optellen onder 10

Memoriseren van optellingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1A
undefinedHaaibaai: Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B
1B
undefinedHaaibaai: Aftrekken over de 10Memoriseren van aftrekkingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B3B
undefinedHaaibaai: Optellen over de 10
Memoriseren van de moeilijkere optellingen over de 10 4, 5, 6, 7, 8
B3A
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (1)
Memoriseren: 2, 3, 4, 5 x 2, 3, 4, 5
4, 5 ,6, 7 8
B5A
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (2)
Memoriseren: 2, 3, 4, 5 x 6, 7, 8, 9 en omgekeerd4, 5, 6, 7, 8
B5A, 5B
undefinedHaaibaai: Vermenigvuldigen (3)
Memoriseren: 6, 7, 8, 9 x 6, 7, 8, 94, 5, 6, 7, 8
B5B
undefinedHaaibaai: leegMemoriseren van eigen moeilijke sommen
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedHaasje over: Aftrekken onder 10
Automatiseren en memoriseren van de aftrekkingen onder 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
B1B
undefinedHaasje over: Aftrekken over de 10Automatiseren en memoriseren van de aftrekkingen over de 104, 5, 6, 7, 8
B3B
undefinedHaasje over: Optellen over de 10Automatiseren en memoriseren van de optellingen over de 104, 5, 6, 7, 8
B3A
undefinedHaasje over: leegAutomatiseren en memoriseren van eigen moeilijke sommen3, 4, 5, 6, 7, 8
B1, 3, 5
undefinedMancalaTellen onder 10, strategisch spelen en redeneren
3, 4, 5, 6, 7, 8
G, L
--
undefinedIsis en Osiris
Handig rekenen met 1, 2, 3, 4 ook net onder nul
4, 5, 6, 7, 8
B
--
undefinedJippenMemoriseren van de moeilijkere vermenigvuldigingen4, 5, 6, 7, 8
B, L
5B
undefinedJoppen:
Aftrekken over de 10

Memoriseren van de aftrekkingen over de 10
4, 5, 6, 7, 8
B, L
3B
undefinedJoppen:
Aftrekken onder 10
Memoriseren van de aftrekkingen onder 103, 4, 5, 6, 7, 8
B, L
1B
undefinedKhetRuimtelijk en logisch redeneren en strategisch spelen met speelstukken in het platte vlak
4, 5, 6, 7, 8
M--
undefinedKoehandelHandig rekenen en redeneren met ronde getallen onder 1000
5, 6, 7, 8
G, B
--
undefinedKommastraatjeVergelijken en ordenen van kommagetallen6, 7, 8
G, L
--
undefinedNumbers League
Handig, flexibel rekenen en strategisch spelen met getallen tussen 2 en 26
4, 5, 6, 7, 8
B--
undefinedOshiRuimtelijk en logisch redeneren en strategisch spelen met speelstukken in het platte vlak
4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedPentagoRuimtelijk redeneren: vier op een rij
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedQuartoRuimtelijk redeneren, onderscheiden van kenmerken en strategisch spelen
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8M, L
--
undefinedQwirkleVormen en kleuren bij elkaar zoeken op basis van verschillen en overeenkomsten; strategisch spelen
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRedeneerspellenRuimtelijk redeneren over richting, vorm en positie van speelstukken
4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedRush Hour
Ruimtelijk redeneren: verplaatsen van objecten op een rooster en blokkades oplossen
1+, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedSETOnderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon; zoeken van verschillen en overeenkomsten; logisch redeneren
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--
undefinedTake 5! [<104]
Vergelijken en ordenen van getallen t/m 104 en hierbij strategisch spelen4, 5, 6, 7
G--
undefinedThinkfunRuimtelijk redeneren met vormen en figuren
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
M, L
--

* Domeinen: G = Getalbegrip, B = Bewerkingen, M = Meetkunde, L = Logisch denken/redeneren; zie toelichting
** Drempels: 0 t/m 5; zie toelichting